mitt fotoutstyr

2011/06/20

For litt siden fikk jeg et spørsmål om jeg kunne lage et innlegg om fotoutstyret mitt, og det kan jeg jo! Så her kommer en liten liste over hva jeg foreviger øyeblikk med.

Frem til 15. juni brukte jeg Nikon D40. Så nesten alle bildene på bloggen er tatt med det. Men nå har jeg Nikon D7000 som jeg er veldig fornøyd med, men som jeg fortsatt holder på å bli kjent med.

Tamron AF 28-75 mm f/2,8: Dette kjøpte jeg for litt over et år siden tror jeg, og det er vel ikke det objektivet som er mest brukt, men likevel er det et supert objektiv. Spesielt når man er ute og reiser, fordi da trenger man gjerne å veksle mellom vidvinkel og å kunne zoome litt nærmere ganske ofte, og da er dette perfekt. Og det er ingen ting å utsette på kvaliteten.

AF-S Nikkor 55-200 mm f/4-5,6G ED: Dette her har fulgt meg siden jeg kjøpte D40, og det burde egentlig være helt utslitt etter hvor mye det har vært igjennom. Utallige ganger har det fotografert hunder, hester og andre dyr, det har vært med på ridestevner og skiturer, og egentlig alt som har med litt fart å gjøre. Og selv om dette egentlig bare var et som fulgte med kameraet siden jeg kjøpte det, er jeg super fornøyd med kvaliteten! Selv om minste blender er forholdsvis høy blir bildene så fine og bakgrunnen godt nok blurret til det bruket jeg har det til, at jeg faktisk ikke ønsker meg noe annet zoom objektiv.

AF-S Micro Nikkor 60mm f/2,8: Dette er et utrolig godt makroobjektiv som jeg er veldig glad i. Jeg brukte det veldig ofte for en tid siden da jeg var veldig opptatt av makrofotografering. Nå blir det litt lengre mellom hver gang jeg bruker det. Men det er et veldig fint portrettobjektiv, og det gir utrolig fine farger i bildene.

AF-S Nikkor 35mm f/1,8: Dette fikk jeg til jul i fjor, eller i år, eller sist desember da, for å være nøyaktig, og jeg har vel nesten ikke tatt det av kameraet siden.

AF-S Nikkor 50mm f/1,4: Dette troner vel øverst på objektivlisten min. Det er hard konkuranse mellom 50 mm’ern og 35mm’ern, de er begge kjempe gode objektiver. 35mm er veldig fin hvis du skal ta bilde av flere personer, så får du mer med på bilde uten å måtte gå så himla langt bakover. 35mm blir du ikke helt tømt for penger av å skaffe deg heller.

Jeg endte til slutt opp med blender på 1,4 på 50mm for å få med autofokus, noe D40 ikke hadde innebygd. Forskjellen mellom 1,4 og 1,8 er ikke kjempe stor, men den er der. 1,4 er mer robust og er selvfølgelig mer lyssterkt, og jeg synes bildene blir generelt litte granne bedre, så jeg vil si at det er litt i dyreste laget, men absolutt verdt pengene. Men 1,8 er absolutt et VELDIG godt objektiv, og det er ikke rart det ofte er å finne øverst på de fleste lister og det alle anbefaler.

Selv om jeg har litt flere objektiver enn jeg egentlig trenger, er det ingen jeg har angret på at jeg har kjøpt. Alle objektivene mine er flotte til det jeg kjøpte dem for å bruke dem til, og selv om ikke alle blir brukt like mye er de absolutt nødvendige og nyttige når de først er i bruk.

Én kommentar to “mitt fotoutstyr”


  1. Se her ja :) Artig at du har skrivd om objektivene også!


Legg igjen en kommentar

